Klokslag 7 uur, zoals afgesproken, staat Idse voor de deur. Ik had niet anders verwacht 😍 Rare dag om te vertrekken eigenlijk. Gisteren drukke dag gehad. Kerstboom aftuigen, huis reisvaardig maken, koffers checken en andere pré-vakantiedingen. Op zich normaal, behalve de kerstboom, ware het niet dat het nieuwjaarsdag is. Anders is dit altijd een dag van luieren.
Het was goed gevuld onderweg, maar niet druk. Wel een rij bij de vertrekkersafzetplaats, maar ook dat ging heel acceptabel. We hadden technisch gezien wel later van huis kunnen gaan, maar Idse moet nog werken vandaag en nu is hij nog op tijd op kantoor.
We kunnen wel meteen de koffers inleveren bij de SAS-balie, met de Priviumpas naar de security waar de fototas en de trolley gecontroleerd worden. Geen bijzonderheden. Het is toch elke keer weer een verrassing hoe het bij de security gaat. Nu moet je riem af, maar je moet hem niet in de bak leggen, maar aan de medewerker aan de andere kant van de scanner geven en dan krijg je hem weer terug 😕 De trolley rijdt alsof hij een lekke band heeft of als een slecht winkelwagentje. De rits is ook niet top meer, dus we kunnen hem niet beloven dat hij ook weer mee terug mag.
We hebben keus uit verschillende lounges: 25, 26 en Privium. We komen eerst langs 25, de KLM Crown Lounge en dus gaan we zitten. Eerst zie ik geen koude melk, een must voor mij in de ochtend, dus ik keur de lounge af, maaar na 15x rondlopen zie ik het toch. Het is alleen magere melk en smaakt nergens naar, maar het is altijd beter dan niks. Ze hebben wel bubbels, maar daar is het nog wat te vroeg voor. Nog maar 21 uur of zo te gaan.
We vertrekken een klein kwartiertje te laat. Eerst een eeuwigheid taxiën over de Polderbaan. De eerste kennismaking met SAS komt op een dikke 8 te staan. We krijgen in de Plus-klasse (Premium Economy in ons jargon) een heerlijke brunch van verse zalm met aardappelsalade en koolsla. Drankje erbij en toe krijgen we 2 bonbons in een mooi doosje. De stoelen zijn wat hard, maar verder geen klagen.
De vlucht zelf is rustig met pas op het laatst een heel klein beetje turbulentie, maar dat stelde niks voor. De verzorging aan boord is niet direct slecht, maar wel een beetje bijzonder vinden we. We krijgen in de Plus (PE) geen welkomstdrankje, geen tasje/zakje met slaapmasker, oordoppen, tandenborstel en sokken en voor het eten geen warm doekje voor de handen. Ook komen ze wat weinig met drankjes langs vinden we. Wel beter voor je lever 😂. Een uur na vertrek krijgen we het eerste drankje en er wordt bij gezegd dat we nog maar wat moeten nemen, want het duurt nog wel even voordat ze weer langskomen. Met het eten pas. Wel een nootje erbij. Ik vind de stoelen best lekker zitten, maar het entertainment stelt niet veel voor. Veel oude films en de muziek houdt ook niet over. Gelukkig hebben we allebei genoeg te lezen.
Voor het eten, waar we trouwens niet nog een drankje bij krijgen, kunnen we kiezen uit beef lasagne of vegetarische curry. Jan neemt de beef en ik de vega. Vaak is het vlees in een vliegtuig niet om over naar huis te schrijven. Beide smaken evenwel niet slecht. Vooraf zalm met een ondefinieerbare salade en weer koolsla. Jammer wat we geen menu krijgen hier. Nu is het raden wat je eet. Toe een appeltaartje wat nogal slap is, maar niet vies.
Ik kijk op mijn telefoon een film en 2 afleveringen van een serie die ik van Netflix gedownload had. Nog een dutje en we krijgen een snack. Een heel lekker broodje chipotle bbq met (weer, maar heerlijk) ingelegde kool. Het ontbijt is ook prima. Weer zalm, we reizen tenslotte met een Scandinavische maatschappij, maar dat vinden we helemaal niet erg. Sla en iets onbestemds erbij, wat wel goed smaakt.
De koffers hebben we snel en dan de douane. Met onze Global Entry moet dat een fluitje van een cent zijn, maar ik heb een nieuw paspoort en dat moet dus geüpdatet worden. Jan kan meteen door en ik moet vingerafdrukken en een foto. Geen idee waarom. Fijn, ik zie er hartstikke verlept uit 😂 Dan naar beneden, bij bagageband 1 naar links, waar we vorig jaar ook het interview gedaan hebben, en daar staat een rij. Het duurt een eeuw en een half uur later ben ik aan de beurt en nog geen 2 minuten later alweer klaar.